Pulsar BHP

Dodane: 05-03-2020 11:26
Pulsar BHP

Pulsar BHP

Praca w poszczególnych zawodach wiąże się z różnymi zagrożeniami, wynikającymi ze specyfiki pracowania w danym miejscu. Oczywistym wydaje się fakt, że w wykonywaniu niektórych prac ryzyko zawodowe jest znacznie wyższe. Przykładowo, zagrożenia wynikające z prac budowlanych będą się znacząco różniły od tych prac, które są wykonywane w biurach czy innych placówkach. Przy pracy w laboratorium, gdzie przechowywane są różne szkodliwe chemikalia, ryzyko zagrożenia zdrowia pracowników będzie wyższe, więc konieczne jest zachowanie odpowiednich środków ostrożności. Jednym z obowiązków pracodawcy wobec pracownika jest określenie ryzyka zawodowego. Wystawianiem oceny ryzyka zawodowego zajmują się specjaliści pracujący w branży z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy. Przy wystawianiu oceny ryzyka zawodowego niezbędne jest wzięcie pod uwagę różnych zagrożeń wynikających z wykonywania danego zawodu. Zlecenie wystawienia takiej oceny odpowiedniej firmie zajmującej się BHP daje gwarancję pracodawcy, że zajmą się tym odpowiednio wykwalifikowane osoby,

System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, w skrócie SZBHP, jest to system zarządzania organizacją oparty na konkretnej normie prawnej. Można wyróżnić aż czternaście podstawowych elementów systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Jednymi z tych elementów są: polityka bezpieczeństwa i higieny pracy, współudział pracowników, wymagania prawne, cele ogólne i szczegółowe. Ponadto do elementów SZBHP należą także struktura, odpowiedzialność i uprawnienia oraz szkolenie, świadomość, kompetencje i motywacja. Dalszymi elementami należącymi do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy są komunikacja wewnętrzna, dokumentacja systemu zarządzania, ocena ryzyka zawodowego, nadzór nad podwykonawcami oraz działania korygujące i zapobiegawcze. Ostatnimi trzema elementami systemu zarządzania BHP są kolejno monitorowanie aktywne i proaktywne BHP, audyty wewnętrzne i przegląd zarządzania. Istnieje więc czternaście elementów należących do systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

Często w skład usług firm zajmujących się bezpieczeństwem i higieną pracy wchodzi także zakres ochrony przeciwpożarowej. Przykładową usługą świadczoną przez firmy BHP z zakresu PPOŻ jest kontrola oraz legalizacja sprzętu ochrony przeciwpożarowej. Przyjrzyjmy się bliżej temu, co określa się sprzętem PPOŻ. Przede wszystkim do sprzętu ochrony przeciwpożarowej należy zaliczyć wszelki sprzęt gaśniczy, który może być stacjonarny lub ruchomy. Jednym z obowiązków, wynikających z przepisów, jest posiadanie sprzętu gaśniczego w miejscach pracy i w budynkach wszelkiej użyteczności publicznej. Innym rodzajem sprzętu należącego do PPOŻ są tabliczki informujące o wyjściach ewakuacyjnych, umieszczeniu gaśnic czy też kierunku ewakuacji. Rzecz jasna najważniejszym sprzętem ochrony przeciwpożarowej jest sprzęt gaśniczy, który podlega okresowym kontrolom sprawności. Przegląd oraz legalizacje sprzętu ochrony przeciwpożarowej pracodawca może zlecić odpowiedniej firmie, która sprawdzi czy dany sprzęt spełnia wszystkie wymogi.

Szkolenia z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, które są obowiązkowe dla pracodawców i pracowników, można podzielić na kilka rodzajów. Klasyfikacja szkoleń BHP jest przeprowadzona ze względu na rodzaj wykonywanej pracy. Jednym ze szkoleń oferowanych przez firmy działające w branży BHP jest szkolenie skierowane do osób zatrudnionych na stanowiskach inżynieryjno-technicznych. Uczestnikami takiego szkolenia są pracownicy w inżynieryjno-technicznych zakładach pracy, zwłaszcza projektanci, konstruktorzy, technolodzy oraz organizatorzy produkcji. Szkolenie BHP przebiega w formie seminarium połączonego z nauką uczestników kursu w ich własnym zakresie. Przewidywany okres takiego szkolenia to minimum szesnaście godzin. Po części seminaryjnej szkolenia następuje egzamin sprawdzający przyswojone przez uczestników informacje. Zakończając szkolenie dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy otrzymuje się specjalne zaświadczenie stwierdzające uczestnictwo w danym kursie. Każdy rodzaj szkolenia z zakresu BHP jest okresowy.

Outsourcing jest nazwą zapożyczoną z języka angielskiego, używaną na określenie konkretnej usługi. Sama nazwa po przetłumaczeniu oznacza korzystanie z zewnętrznych źródeł. Jeśli by przenieść to pojęcie na grunt bardziej przedsiębiorczy to wtedy okaże się, że outsourcing to nic innego, jak przekazanie zadań, funkcji czy projektów do wykonania zewnętrznej firmie. Najłatwiej będzie zilustrować zasadę działania outsourcingu na przykładzie związanym z BHP. Firmy działające w branży dotyczącej bezpieczeństwa i higieny pracy oferują usługę outsourcingu, która polega na przejęciu wszelkich spraw związanych z BHP w danym zakładzie pracy. Pracodawca, który decyduje się na taką usługę, nie musi się już martwić sprawami BHP, ponieważ firma, której zostało to zlecone, zajmie się tymi kwestiami. Skorzystanie z outsourcingu jest często wygodnym rozwiązaniem, ponieważ konkretną sprawą zajmują się osoby, które się na tym znają. Usługa outsourcingu jest często wykorzystywana w branży zajmującej się bezpieczeństwem i higieną pracy, ale nie tylko.